vrijdag 24 januari 2020

Caroline Bernard - Frida Kahlo


De persoon Frida Kahlo vond ik altijd fascinerend. En dan alleen al haar voorkomen, want haar kunst kende ik eigenlijk niet. Maar gewoon de foto’s die ik van haar zag waren al interessant genoeg. Nadat ik afgelopen zomer een jurkje en shirt had gekocht met haar gezicht daarop afgedrukt, kreeg ik regelmatig de opmerking dat ik vast fan van Kahlo was. Iedere keer vertelde ik maar eerlijk dat ik haar kunst en verhaal niet kende. De film over Frida heb ik nooit gezien en ook haar kunst dus ook niet. Toen verscheen er in oktober een roman over haar. Reden genoeg om dat te lezen inmiddels dus.

Het verhaal

Mexico, 1925. De achttienjarige Frida Kahlo wil dokter worden, maar een nood- lottig ongeval maakt aan die droom een einde. Ze vecht zich terug het leven in, wordt verliefd op de grote kunstenaar Diego Rivera en ontdekt aan zijn zijde de kunstwereld. Diego moedigt Frida aan om haar talenten te ontwikkelen. Als hij haar bedriegt treft haar dat weliswaar diep, maar wetende dat geluk maar tijdelijk is, stort ze zich vol overgave in het leven.
De Parijse surrealisten liggen aan haar voeten, net als Picasso en Trotski. Ze boekt successen met haar werk, maar moet ook een pijnlijke miskraam te boven komen. Frida gaat haar eigen weg, zelfs wanneer ze voor een beslissing komt te staan die alles waarin ze tot dat moment heeft geloofd aan het wankelen brengt.

De schrijver

Caroline Bernard is het pseudoniem van literatuurwetenschapper Tania Schlie (Hamburg, 1961). Ze schrijft graag over sterke vrouwen en is de auteur van de bestseller Die Muse von Wien, een roman over de Weense componiste Alma Mahler.

Mening

Wat leuk om eindelijk, na al die opmerkingen over mijn jurkje en shirt dit boek te lezen en zo meer te weten te komen over Frida Kahlo. Veel leuker dan zoeken op internet en een wikipediapagina te vinden.
Dankzij dit boek heb ik een heel goed beeld gekregen van Frida Kahlo. Wat een hoop ellende heeft ze meegemaakt, maar wat was ze ook gelukkig (soms) en moedig. De schrijfster heeft erg goed gebruik gemaakt van de diverse bronnen die ze achterin het boek ook noemt. Voor mij heeft ze Frida levensecht gemaakt. Mooi hoor!
De overige personages hebben ook allemaal bestaan. Wat het boek realistisch maakt. De kunstenaars, fotografen, politici, allemaal echt en te vinden op internet. Hoe het allemaal precies gegaan is, is natuurlijk wel geromantiseerd, maar het boek voelt niet gekunsteld aan. De werken van Frida worden allemaal duidelijk beschreven zodat je, als je gaat zoeken, ook daadwerkelijk plaatjes vindt van de beschreven schilderijen in het boek. Niks daaraan is verzonnen.
Ook de kleding van Kahlo wordt gedetailleerd beschreven. Je ziet haar zo lopen met haar bont gekleurde jurken en blouses. Ik hou daar wel van.
Ik heb meteen de film gereserveerd in de bieb en er blijken de komende tijd maar liefst twee exposities naar Nederland te komen over Frida Kahlo (en Diego Rivera). Van 11 oktober 2020 tot 28 maart 2021 is er een tentoonstelling in het Drents Museum in Assen en van 22 mei tot 19 september 2021 is er een expositie in het Cobra Museum in Amstelveen.
Ik ga zeker!
Nog even over het boek. Het is geen hoogstaande literatuur, maar een heerlijke biografische roman over een inspirerende vrouw. Een aanrader!

shirt, boek en sokken

Boekinformatie

Titel: Frida Kahlo (en de kleuren van haar leven)
Auteur: Caroline Benard
ISBN: 9789493095212
Uitgever: Uitgeverij Brandt
Verschijningsdatum: 1 oktober 2019
Aantal pagina’s: 304
Prijs: € 20,-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten