vrijdag 3 januari 2020

Elton John - Ik


De biografie van Elton John werd goed gepromoot bij ons in de winkel in Zoetermeer. Met tasjes, platenhoezen en een levensgrote Elton voor in de etalage. Ik heb eigenlijk niet zo veel met Elton John, maar dit boek kreeg goede kritieken. En aangezien er voor een collega een leesexemplaar was aangevraagd, heb ik het boek (nadat die collega het gelezen had) ook gelezen, want ik was toch wel nieuwsgierig geworden.

Het verhaal

In zijn eerste en enige autobiografie vertelt poplegende Elton John het verhaal van zijn buitengewone leven: hoe het verlegen jongetje Reginald Dwight transformeerde tot de 23-jarige ster die het publiek tijdens zijn eerste Amerikaanse tournee verbijsterde met zijn felgele tuinbroek en een handstand.
Openhartig schrijft hij over de eerste afwijzing van zijn werk tot het bestormen van de hitparades; over de vriendschappen met Bernie Taupin, John Lennon, Freddie Mercury en George Michael; over de excessen en de verslavingen die hem decennialang in hun greep hielden, maar ook hoe hij weer clean werd en eindelijk zijn grote liefde vond. Dit is Elton John - warm, grappig en oprecht - over zijn muziek en relaties, zijn successen en zijn mislukkingen.

De schrijver

Sir Elton John verkocht wereldwijd ruim 300 miljoen platen en schreef de bestverkochte single aller tijden: 'Candle in the Wind' (1997). Hij heeft sinds 1970 meer dan vierduizend shows gegeven in meer dan tachtig landen. Na een carrière van vijftig jaar is het tijd om zijn complete verhaal te vertellen, het verhaal van een levende legende.

Mening

Elton is mijn nieuwe beste vriend! Een paar weken lang ging ik overal heen met Elton (in mijn Elton-tas natuurlijk) en eigenlijk las ik steeds een stukje als ik maar even tijd had. Ik heb me uitermate goed vermaakt met dit boek. Ik ken Elton John niet zo goed, dus er ging echt een wereld voor me open. Ik heb af en toe gezellig de liedjes die voorbij kwamen opgezet, wat dan wel nummers waren die ik al kende. Ik ga denk ik binnenkort nog eens andere nummers luisteren, want ik ben wel nieuwsgierig geworden.
Wat een turbulent leven heeft Elton geleefd. Veel hoogte- en dieptepunten. Maar volgens mij is hij uiteindelijk nu gelukkig.
Het mooie van dit boek vind ik dat het echt over hemzelf gaat, met al zijn rare fratsen en vreemde dingen die hij uit heeft gehaald tijdens zijn dronken buien en dankzij zijn drugsgebruik. Hij beschermd anderen en neemt zelf alle schuld op zich voor zijn daden. Mooi om te lezen dat hij zijn invloed heeft gebruikt om andere bekende mensen te helpen van hun verslaving af te komen. En natuurlijk dat hij zo veel doet voor zijn Aids Foundation. Het is een man van uitersten lijkt mij zo, en eentje die goede muziek heeft gemaakt. Ik vond het echt een leuk boek om meer te weten te komen over deze flamboyante man.


Boekinformatie

Titel: Ik
Auteur: Elton John
ISBN: 9789048838714
Uitgever: Lebowski
Verschijningsdatum: 15 oktober 2019
Aantal pagina’s: 416
Prijs: € 24,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten