dinsdag 21 januari 2020

Martin Howard - De ruimteatlas van Jesse Kreek


In een facebookgroep voor tips uit het boekenvak werd gevraagd of er mensen waren die ambassadeur wilden worden voor het nieuwe boek De ruimteatlas van Jesse Kreek. Het zag er erg grappig uit, dus ik besloot me meteen op te geven. Er werd een print gestuurd naar de boekhandel en ik mocht dus al voor het verschijnen dit boek lezen. Dat is helemaal leuk! Vandaag, 21 januari ligt het boek in de winkels.

Het verhaal

De ruimteatlas van Jesse Kreek is het hilarische eerste deel in de serie Ruimteatlas van Martin Howard, met illustraties van Chris Mould.
Jesse Kreek is een doodnormale jongen, die zijn moeder wil verrassen met een mooi, maar doodnormaal cadeau. Dus heeft Jesse geld nodig, en hij reageert op een vrij vreemde advertentie. En dan gaat alles van doodnormaal naar te bizar voor woorden.
Reis mee met Jesse en professor Stoule-Gang naar planeet Zonderling, achterop brommer Betsie. Het avontuur* wacht! 
* Moordlustige barkeepers, kannibalistische stamhoofden, bloeddorstige draken…

De schrijver

Martin Howard is een loterijwinnende schrijver die de eerste prijs won (een meisjesfiets) tijdens het zomerfeest van de basisschool Holtspur in 1986. Hoewel hij soms flauw doet over fantasy- en sciencefictionboeken, is hij van beide een enorme fan. Martin woont in Frankrijk met zijn vrouw, drie kinderen en hun hond.

Illustrator

Chris Mould is een met prijzen onderscheiden illustrator die op zijn 16e naar de kunstacademie ging. Hij is een uitmuntend tekenaar met een voorliefde voor de gothic stijl, wat je heel goed terug ziet in de tekeningen in dit boek. Chris woont in Yorkshire met zijn vrouw en heeft twee volwassen dochters.

Mening

Er werd gezegd dat dit boek voor liefhebbers van The hitchhikers guide to the galaxy is. Dat zegt mij dus niks... heb ik niet gelezen (sorry mensen, je kunt niet alles lezen zeg maar). Maar het verhaal van dit boek sprak me wel aan. Dus toen ik me op gaf ambassadeur was dat een beetje een gok. Die gok is goed uit gepakt! Was een leuk boek is dit! Ik heb, naast Elton van laatst, weer een paar nieuwe beste vrienden erbij hoor. Jesse (of is het nou Roelof?), Derek en professor Stoule Gang hebben me echt op een road-trip door de ruimte meegenomen. Wat een avonturen hebben we beleefd. Super!
Vanaf het begin van het verhaal, wat doodnormaal begint, wordt je meegetrokken in de wereld van Jesse. En al heel snel wordt het doodnormale vervangen door superavontuurlijk! Er zitten leuke woordgrappen in het verhaal, verwarrende namen en vooral ook hele mooie ondersteunende tekeningen.
Mensen (of ruimtewezens? Ze lijken erg op mensen elders in het heelal eigenlijk) komen terug in het verhaal, of er wordt weer naar verwezen, waardoor je ondanks het soms vervreemdende verhaal toch herkenning voelt.
Ik zat gewoon samen met Jesse en professor Stoule Gang op Betsie tijdens onze reis door de ruimte. Je zou bijna zelf op zoek gaan naar cirkels na het lezen van dit boek.
Voor kinderen vanaf 10 jaar is dit een uitermate geweldig avonturenboek. En voor voorlezende ouders, of mensen die van kinderboeken houden is het ook een aanrader. Zoals ik al eerder schreef, ligt het boek vanaf vandaag in de winkel, dus rennen maar! Ondertussen wacht ik op het tweede deel...

En het leukste aan dit boek? Is dat er een poster komt waar in dit boek aanbeveel! Helemaal geweldig natuurlijk. Zodra de poster binnen is zal ik natuurlijk een update plaatsen. 

Boekinformatie

Titel: De ruimteatlas van Jesse Kreek
Auteur: Martin Howard
ISBN: 9789026150265
Uitgever: Fontein
Verschijningsdatum: 21 januari 2020
Aantal pagina’s: 336
Prijs: € 16,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten