dinsdag 7 januari 2020

Renée Knight - De secretaresse


Dit boek heeft lange tijd met mij mee gereisd overal naartoe, want ik las het als dwarsligger. Een boekje dat makkelijk in je kontzak en dus ook in je tas past. Heerlijk is dat formaat. De bladzijdes zijn erg dun, maar alles is prima leesbaar, dus ik hou van dwarsliggers. Of ik ook van de secretaresse ben gaan houden?

Het verhaal

Wie heeft de meeste macht op kantoor? Degene die het hardst praat, er het beste uitziet, het rijkst is, degene die het meeste respect afdwingt? Of is het iemand als Christine Butcher: een bescheiden vrouw die in stilte getuige is van alles wat besproken wordt, elk geheim en elk gerucht? Iemand die onopvallend informatie inwint bij degenen voor wie ze werkt, degenen die enkel zichzelf zien? Er is een slechts een dunne lijn tussen loyaliteit en verraad, en als iemand als Christine Butcher tot het uiterste gedreven wordt, kan zij zomaar de gevaarlijkste vrouw op kantoor blijken…  

De schrijver

Renée Knight werkte als scenarioschrijfster voor de BBC en schreef daarnaast scenario's voor onder andere Channel Four totdat ze zich toelegde op het schrijven van boeken. In 2013 rondde ze de Faber Writing Academy af, die eerder auteurs als SJ Watson voortbracht. Haar debuut Disclaimer werd een Sunday Times Bestseller #1. Ze woont met haar man en kinderen in Londen.

Mening

Ik verwachtte een thriller, maar het bleek meer een psychologische roman. Zonder al te veel ontwikkeling van de hoofdpersoon lijkt het. En waar ik normaal erg gecharmeerd ben van psyhologische romans, viel dit boek me in dat opzicht een beetje tegen. Omdat het natuurlijk ook niet zo bedoeld is en daarom ook daar iets mist.
Je leert Christine kennen als een nauwgezette, keurige secretaresse die wel heel ver gaat voor haar werkgever. Te ver? Als het aan Mina Appleton (de werkgever) ligt niet, het hoort erbij. Door wisselingen in het verhaal tussen heden en verleden wordt het verhaal goed opgebouwd. Je leest hoe Christine langzaam maar zeker steeds meer op gaat in het leven en de grillen van Mina. Mina leren we alleen kennen door de ogen van Christine. Alle andere figuren zijn figuranten in het verhaal, letterlijk, want in het leven van Mina telt alleen Mina en in het leven van Christine draait het alleen om Mina.
Het boek is niet echt een thriller, er zit niet echt spanning in. Er wordt een goed verhaal verteld en het einde kwam voor mij nogal onverwacht. Dat was er dan weer wel erg goed aan.
Om op de vraag van het begin van mijn blog terug te komen: Ben ik van De secretaresse gaan houden? Nee, de secretaresse heeft mijn hart niet gestolen. Werk is echt nooit belangrijker dan mijn gezin. Dus wat dat betreft was inleven moeilijk. Gelukkig vonden andere personages is het boek dat ook wat vreemd, dus het ligt niet aan mij :-)
Ik las dit boek als dwarsligger en het zat lang in mijn tas, waardoor ik iedere keer korte stukjes van het verhaal las. Maar in vond het dus ook niet spannend genoeg om het thuis uit mijn tas te vissen om snel door te lezen. Misschien had ik het dan meer gewaardeerd, als ik het in één ruk uit had gelezen. Nu blijft het waarschijnlijk niet zo hangen.
Maar een leuk tussendoortje is het in ieder geval wel.

En ook het tweede boek van mijn eindejaarsdoelen was uit voor het eind van het jaar. Alleen met Brilka is het niet gelukt. Dus dat boek wil ik dit jaar uit lezen :-)

Boekinformatie


Titel: De secretaresse
Auteur: Renée Knight
ISBN: 9789026329531
Uitgever: Ambo-Anthos
Verschijningsdatum: april 2019
Aantal pagina’s: 320
Prijs: € 20,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten