vrijdag 14 februari 2020

Franco Faggiani - Het jaar dat Shizo Kanakuri verdween


Dit boek is in januari gekozen tot het boek van de maand bij DWDD. Maar nog daarvoor had ik het al binnen zien komen in de winkel. En wat ziet dat boek er mooi uit! Alleen de voorkant nodigt al uit om te gaan lezen. Toen er dus een leesexemplaar binnen kwam, greep ik mijn kans. En wat ben ik daar blij mee!

Het verhaal

Shizo groeit aan het eind van de negentiende eeuw op in het zuiden van Japan. Daar staat hij bekend om zijn uitzonderlijke hardlooptalent. Na jarenlange intensieve training is hij uitverkoren om mee te doen aan de Zweedse Olympische Spelen van 1912. Maar tijdens die wedstrijd bezwijkt Shizo en hij kan de marathon niet uitlopen. Shizo is bang dat hij zijn ouders teleurgesteld heeft en durft na deze schande niet terug naar huis. Hij trekt zich terug in de bergen. Niemand weet waar hij gebleven is. Uiteindelijk wordt hij, inmiddels een oude man, ontdekt door een Zweedse journalist die zijn verhaal kent en onthult. Wat gebeurde er precies tijdens de marathon en waar is Shizo al die jaren geweest?
 

De schrijver

Franco Faggiani woont in Milaan en is al jaren journalist. Hij schreef eerder zijn debuutroman Tussen twee werelden en wisselde zijn schrijven altijd af met lange, eenzame wandelingen door de bergen.

Mening
Oh, wat een prachtig boek is dit! Een mooi verhaal, gebaseerd op een ware gebeurtenis, waarin veel gebeurt zonder dat je er druk van wordt. Er gebeurt veel, omdat het een tijdsbestek van meer dan 50 jaar bestrijkt. Maar de rust die van het boek uit gaat, maakt dat het niet heftig is.

Ik maak altijd zelf een beeld bij de hoofdpersonen in boeken, zeker als er geen uiterlijke kenmerken beschreven worden, maar van Shizo zag ik ineens een foto in Het Parool staan, met een stuk over het boek. Dat vond ik toch wel erg leuk, om hem te zien zoals hij echt was en meeliep in de marathon van 1912 in Stockholm. Dat werd ook echt zo beschreven zoals hij er op de foto uit zag.
Volgens mij is het enige waargebeurde uit dit boek de marathon (en waarschijnlijk de manier van reizen er naartoe en de begeleiding), maar dat maakt het boek niet minder interessant. Ook het feit dat de schrijver helemaal nooit in Japan is geweest doet geen afbreuk aan het verhaal. Het voelt alsof je daar bent. En dat is vreemd om te ervaren,want ik ben ook nog nooit in Japan geweest maar het is precies zoals ik het me voorstel met de kersenbloesems.
De gevoelens en worstelingen van Shizo, niet alleen voor zijn land, maar ook voor en met de mensen om hem heen zijn prachtig, heftig en vol emotie.
Echt, je zou het boek zelf moeten lezen eigenlijk...

Boekinformatie

Titel: Het jaar dat Shizo Kanaruki verdween
Auteur: Franco Faggiani
ISBN: 9789056726485
Uitgever: Signatuur
Verschijningsdatum: 14 januari 2020
Aantal pagina’s: 256
Prijs: € 20,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten