dinsdag 25 februari 2020

Pieter Koolwijk - Gozert


Vorig jaar las ik het boek Prutje van deze schrijver. Dat vond ik een erg goed boek (en schreef daar dit stukje over). Nu is daar zijn nieuwe boek, Gozert, waar ik erg nieuwsgierig naar ben. Dus zodra ik het zie, ga ik het meteen lezen! Nou ja, meteen... ik begon er bijna meteen in.

Het verhaal

Ties heeft een probleem.
Tenminste… dat vinden de meeste mensen. Ties vindt dat niet: hij heeft een vriend. Gozert. De tofste, leukste, stoerste, coolste vriend die je je kunt voorstellen.
Alleen is Ties de enige die Gozert ziet en hoort. En de plannen van Gozert zijn zo fantastisch dat Ties erdoor in moeilijkheden komt…
Ties’ ouders willen dat Gozert verdwijnt en nemen een ingrijpende beslissing. Maar Ties wil helemaal niet van Gozert af. Wat moet hij doen?

De schrijver

Pieter Koolwijk (1974) is een fantasyfanaat. Zijn korte verhalen zijn in verschillende bladen gepubliceerd, en voor één ervan ontving hij in 2009 de Unleash Award. Hij brak door in de kinderboekenwereld met zijn boeken over Vlo en Stiekel. En schreef natuurlijk eerder ook Prutje.


De illustrator

Linde Faas studeerde cum laude af aan de kunstacademie van Breda. Ze werkt als animator van tekenfilms en als kunstenares, en internationaal als illustrator. Voor Lemniscaat illustreerde ze onder meer de boeken van Pieter Koolwijk over Vlo en Stiekel, Prutje en Gozert, en de non-fictietitels Colafonteinen en spetterende verfbommen en Spuitende slagaders en overstromende fonteinen met Jesse Goossens. Na haar prentenboekendebuut Ik neem je mee verscheen in 2019 De jongen en de walvis.

Mening

Na het lezen van Prutje heb ik besloten dat ik de volgende boeken van deze schrijver ook wil lezen. Als ze van hetzelfde niveau blijven, zijn ze geweldig. Dit boek ziet er meteen al mooi uit door de omslagtekening. Er zit vaart in, mooie kleuren en het maakt nieuwsgierig.
Het verhaal is weer bijzonder. Over hoe je bent, en anderen willen dat je bent. Al kan ik me de zorgen van de ouders van Ties wel voorstellen. Het boek lijkt me best heftig voor kinderen. M11 is het boek nu aan het lezen, dus ik zal nog even aan haar vragen wat zij er van vond als ze het uit heeft.
Het leven van Ties is kleurrijk, net als het omslag van het boek en de mooie illustraties van Linde Faas zijn ook in dit boek weer prachtig en vullen de tekst goed aan. Gozert geeft kleur aan Ties en zijn leven, zonder hem is met maar een saaie bedoening. Dat wordt ook erg goed duidelijk gemaakt. Ook de strijd die Ties levert om “normaal” te worden, wordt mooi beschreven. En het eind... dat had ik niet zien aankomen. Maar prachtig! Je gaat je afvragen of er meer is tussen hemel en aarde.
Een aanrader! Voor iedereen vanaf 10 jaar.

Boekinformatie

Titel: Gozert
Auteur: Pieter Koolwijk
ISBN: 9789047710370
Uitgever: Lemniscaat
Verschijningsdatum: 29 januari 2020
Aantal pagina’s: 256
Prijs: € 14,95

Geen opmerkingen:

Een reactie posten