vrijdag 7 februari 2020

Op excursie naar: Boekhandel Blokker in Heemstede


Ik weet eigenlijk al mijn hele leven dat ik boekhandelaar ben (al was ik me daar vroeger toen ik klein was niet echt van bewust natuurlijk), zeker sinds ik de opleiding Boekhandel en Uitgeverij ging doen in Amsterdam. Waar ik ook ben, ik ga altijd een boekhandel in als ik er eentje zie. Mijn bibliotheekcollega’s deden dat bij bibliotheken. In die 19 jaar als bibliotheekmedewerker ben ik denk ik 2 keer een andere bieb ingegaan tijdens een vakantie of zo. Boekhandels? Altijd!

Een van mijn favoriete boekhandels is Boekhandel Blokker in Heemstede. Ik ben bevooroordeeld natuurlijk, want daar liep is stage tijdens mijn opleiding en bleef ik werken naderhand. Mijn boekhandelvader en -moeder, zo noem ik Clemens Hoevenaars en Tosca Heyligers altijd. Zij hebben me de echte liefde voor het vak bijgebracht en versterkt. Wat een fijne tijd heb ik daar gehad.

De boekhandel is inmiddels al vele jaren in handen van Arno Koek (je weet wel, die ook in het DWDD-boekenpanel zat een paar jaar geleden) en hij heeft vorig jaar de boekhandel grondig verbouwd. Ik was er nog niet aan toegekomen om de nieuwe winkel eens te gaan bewonderen. Tot nu!

Op weg naar de boekhandel, zocht ik eerst nog even een paar geocaches. Zo ontdekte ik interessante plekken in Heemstede waar ik nog nooit was geweest. Altijd leuk! Het waaide enorm, waardoor het erg koud aanvoelde. En ook de hagelbui hielp niet echt mee. Maar een lunch bij de buren van de boekhandel, Batifol, bracht weer wat warmte terug.
Toen was het eindelijk zo ver! Ik mocht de boekhandel in. Doel: alleen kijken!
Eerst bekeek ik natuurlijk de etalages. Meervoud, want het pand aan de andere kant is bij de winkel getrokken. Links de deuren, met nu Finse Dagen van Herman Koch prominent aanwezig, rechts een hele etalage rondom de Nationale Voorleesdagen en Moppereend.
En binnen... oh wat is het mooi geworden! Bakstenen muren, zwarte kasten, duidelijke letters, mooie presentatie van de boeken. Ik keek mijn ogen uit.
De top 10 is de Top 20! Fictie en non-fictie, boeken uit de regio, alles mooi frontaal gepresenteerd. En dan natuurlijk de literatuur, reizen etc. Achterin mooie tafels, ook met boeken, die op wieltjes staan, zodat ze opzij kunnen worden gereden wanneer er een activiteit georganiseerd wordt. En dat kan dus ook tijdens de openingsuren van de winkel, vertelde Arno. Want die ochtend was er nog een lezing geweest over het Kennemerland waar 30 mensen op af waren gekomen. Hoe geweldig is dat!

In het “nieuwe” gedeelte van de winkel staat een hele mooie, grote leestafel, waar je heerlijk kunt lezen in de kranten die er lagen, of een boek goed kunt bekijken. Loop je verder, dan kom je bij de culinaire hoek en dan de jeugdafdeling. Ook die is echt super mooi! Luchtballonnen boven het presentatie meubel, nissen met mooie schilderingen (uit een boek van Alice Hoogstraten) om lekker in weg te kruipen en te gaan lezen, een groot assortiment. Heerlijk!

Mijn doel heb ik bijna volgehouden, tot ik de voorkeurplank zag... want daar lag een boek wat ik al een tijdje graag wil lezen. (Op de voorkeurplank liggen boeken die gelezen zijn door het personeel en die zij goed vonden, persoonlijke aanbevelingen dus, net als de buikbandjes die ik steeds schrijf) Een persoonlijke aanrader van Arno Koek én de eerdere boeken die ik van deze schrijver las vond ik erg mooi. Dus kon ik het niet laten, gekocht (het nieuwste boek van Gerardo Soto Y Koelemeijer)! Nu nog even de tijd vinden om het ook daadwerkelijk te gaan lezen.

de aanwinsten
Mijn excursie was zeer geslaagd, wat een mooie boekhandel is het geworden. Ben je een keer in de buurt? Ga dan zeker kijken. En ben je niet in de buurt... rij er een keertje naartoe. Het is zeker de moeite waard!

(En ook nog een impulsaankoop gedaan... een literair kwartet.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten