vrijdag 21 februari 2020

Sayaka Murata - Buurtsupermens


Ik weet eigenlijk niet meer zo goed waarom ik dit boek wilde gaan lezen, maar ik denk gewoon weer omdat ik de voorkant zo leuk vond. Omslagen zijn, zoals jullie misschien inmiddels wel door hebben, vaak voor mij al een reden om een boek te gaan lezen. Het grappige rijsthoofdje op de voorkant deed het ‘m dus al.

Het verhaal

De 36-jarige Keiko Furukura heeft al haar halve leven een uitzichtloos baantje als medewerkster van een Japanse buurtsupermarkt, en is daar volkomen tevreden mee. Van de mensen om haar heen begrijpt ze weinig, maar gelukkig heeft ze haar werk. Dáár heeft ze een functie, een handleiding om te volgen en collega’s wiens gedrag, kledingstijl en manier van praten ze kan imiteren.
Hoewel Keiko zelf geen vuiltje aan de lucht ziet oefent haar omgeving steeds meer druk op haar uit om toch vooral een échte carrière na te jagen, of anders in elk geval snel een man te vinden, met alle gevolgen van dien.

De schrijver

Sayaka Murata is een van de meest getalenteerde hedendaagse Japanse auteurs. In 2003 debuteerde ze met Junyu, waarmee ze de Gunzo New Writers’ Prize won. Verschillende boeken en prijzen volgden, waaronder de Akutagawa Prize voor Konbini Ningen. Haar werk verscheen eerder o.a. in Granta en in 2016 verkoos Vogue Japan haar tot vrouw van het jaar. Naast haar schrijfwerkzaamheden werkt ze parttime in een buurtsupermarkt.

Mening


Wat een bijzonder verhaal is dit. Het gaat over hoe iedereen altijd maar aan verwachtingen moet voldoen, ongeacht hoe ze zich daarbij voelen. Keiko is anders, of gewoon trouw aan zichzelf, en daardoor past ze niet in het hokje van “normale” mensen met een vaste baan, man en kind. Zo is ze altijd al geweest. Het wordt niet gezegd, maar ze heeft autistische trekjes. Keiko neemt alles letterlijk en is heel erg trouw en punctueel. En boven alles is ze een buurtsupermens, ze functioneert het beste in de buurt supermarkt die dag en nacht open is. Daar volgt ze de handleiding en alle regels die haar zijn uitgelegd tot in perfectie op. Maar de druk van buitenaf neemt toe. Keiko is 36 en alleen... dat is vreemd. Op haar eigen manier lost ze het probleem op, maar dat vindt iedereen pas echt raar als ze erachter komen hoe het werkelijk zit. Ook Keiko is niet tevreden en komt tot de ontdekking dat ze echt alleen gelukkig wordt van het werken in de supermarkt.
Het plaatsen in hokjes en de druk van de omgeving voelen is zo goed beschreven. Je leeft gewoon mee met Keiko, ondanks haar rare trekjes.
Het boek is een ode aan jezelf blijven. Op een vervreemdende manier beschreven, maar toch ook herkenbaar.
Het boek bevat niet echt duidelijke hoofdstukken, maar is een chronologische beschrijving van de gebeurtenissen. Helder en duidelijk, precies zoals Keiko dat zou willen. Het boekje is niet dik, maar heeft dus wel een hoop inhoud.

En ik, ik ben geen buurtsupermens maar een échte boekhandelaar! (Alhoewel ik het, naast mijn school en studie, wel een paar jaar erg gezellig heb gehad in de supermarkt in Lisse toen ik daar werkte.)

Boekinformatie

Titel: Buurtsupermens
Auteur: Sayaka Murata
ISBN: 9789038806631
Uitgever: Nijgh en Van Ditmar
Verschijningsdatum: 20 augustus 2019
Aantal pagina’s: 143
Prijs: € 20,-
Ook als e-boek verkrijgbaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten