dinsdag 4 februari 2020

Nathalie Pagie - Noordkaap (NS Publieksprijsaankoop!)


Vorig jaar was mijn eerste aankoop die ik van mijn prijzengeld van de NS Publieksprijs deed het boek IJsengel van Nathalie Pagie. En wat een boek was dat! Ik schreef er dit stukje over. Ik heb al haar boeken gelezen, dus toen ik zag dat er een nieuwe thriller zou uitkomen, was de keuze voor mijn nieuwe aankoop snel bepaald. Ik moest er alleen nog wel even op wachten... Maar dat wachten is voorbij en het boek is al weer uit. 

Het verhaal

In het uiterste noorden van Noorwegen vindt in het diepste geheim een wetenschappelijk experiment plaats. Zes ambitieuze wetenschappers laten zich een half jaar lang opsluiten met tien zware criminelen. Wat willen ze bereiken? Waarom? En werken alle criminelen willoos mee, ook nadat het eerste slachtoffer is gevallen?
Als het bevroren lijk van een man wordt gevonden in Hammerfest, Noorwegen, staat de politie voor een raadsel. Niemand weet wie hij is en in het lichaam worden sporen aangetroffen van een stof die in Europa niet voorkomt. Het gaat om ibogaïne, een extract uit de wortels van een plant uit West-Afrika. Zodra hoogleraar Aage Haugen dit hoort, gaan bij hem de alarmbellen af. Hij heeft ooit onderzoek gedaan in West-Afrika en kent de risico’s van de stof maar al te goed.
Haugen gaat op onderzoek uit en belandt op de ijskoude Noordkaap, waar in het diepste geheim een wetenschappelijk experiment plaatsvindt, met tien topcriminelen in de hoofdrol.

De schrijver

Nathalie Pagie (1974) debuteerde in 2013. Inmiddels heeft ze vele bestsellers op haar naam staan, waaronder de winterthriller IJsengel en de succesvolle Tara en Diego -serie, die bestaat uit ParadijsvogelsCasa Familia, Rio Grande en De Trip. Voor Casa Familia en IJsengel won ze de ThrillZone Award voor Beste Nederlandse Thriller. Nathalie woont in Breda.

Mening

Wederom stelt Nathalie Pagie me niet teleur. Wat een goed boek heeft ze weer geschreven. Onderhuidse spanning is constant voelbaar, de vele personages zijn boeiend en ook het decor doet het verhaal goed.
Het verhaal wordt goed opgebouwd met hoofdstukken waar duidelijk bij staat waar je bent en wanneer je er bent. Hierdoor is het duidelijk waar het verhaal zich afspeelt. Handig met de hoeveelheid personages die in het boek voorkomen. De 6 wetenschappers in combinatie met de 10 criminelen vormen een deel van het verhaal. Een andere wetenschapper en zijn assistent het andere deel. Natuurlijk hebben de delen met elkaar te maken, maar ook binnen ieder deel vindt ontwikkeling plaats tussen de karakters.
De tegenstellingen tussen de wetenschappers is mooi, pure wetenschap tegenover menselijkheid. En ook de verschillen tussen de criminelen vind ik mooi, heel hard tegenover heel zacht, maar allemaal echt zware criminelen.
Naarmate het verhaal vordert neemt de spanning toe. Je voelt het net sluiten, maar het geheime ingrediënt van het experiment moet dan nog komen. Zou het al echt bestaan/gebruikt worden? Het maakte me erg nieuwsgierig.
Dankjewel Nathalie Pagie, voor weer een heerlijk boek! Ik kijk al weer uit naar het volgende!
Dit boek is een stand-alone, een op zichzelf staand boek, los te lezen. Maar het einde... zou er nog een vervolg komen? 

Boekinformatie

Titel: Noordkaap
Auteur: Nathalie Pagie
ISBN: 9789022588673
Uitgever: Boekerij
Verschijningsdatum: 7 januari 2020
Aantal pagina’s: 400
Prijs: € 12,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten