vrijdag 22 mei 2020

Marc Roger - De lessen van meneer Picquier


Op facebook zag ik een oproep voorbij komen waarbij je je, als boekhandelaar, kon opgeven voor een leesexemplaar van dit boek. Omdat de voorkant er alleen al zo leuk uit ziet, met al die boeken én er op staat dat het “ Een prachtig eerbetoon aan literatuur en vriendschap.” is, leek me dat een goed plan. Dus er kwam gewoon echt post voor mij in de boekhandel, hoera!

Het verhaal

Meneer Picquier heeft zijn boekwinkel moeten sluiten, maar het is hem gelukt om zijn dierbaarste bezit, drieduizend boeken, te bewaren. Die vullen zijn kamer in verzorgingstehuis Bleuets nu tot aan het plafond.
Door zijn ziekte kan Picquier niet meer doen wat hij het allerliefste doet: lezen. Hij vraagt de jonge Grégoire, die sinds kort de maaltijden in het tehuis rondbrengt, om hem elke dag een uur voor te lezen. Daar ziet Grégoire (nooit een echte lezer) aanvankelijk tegen op, maar met de tijd ontstaat er een bijzondere vriendschap tussen de twee. Het voorleesuur wordt steeds populairder en verhuist naar de algemene ruimte, zodat zo veel mogelijk bewoners kunnen meeluisteren.
De oude boekverkoper Picquier geeft ondertussen zijn jonge voorlezer een aantal waardevolle (levens)lessen mee…

De schrijver

Marc Roger is voorlezer van beroep. Hij organiseert lezingen door heel Frankrijk, met name in boekhandels. In 2014 kreeg hij door de jury van de Grand Prix Livres Hebdo een ereprijs uitgereikt voor zijn bijzondere rol in het overbrengen van literatuur naar het grote(re) publiek. De lessen van meneer Picquier is zijn debuutroman.

Mening

Oké, een boek met een positieve en een negatieve kant. Dat is wat ik dacht toen ik het uit had. Negatief in de zin dat het personeel van het verzorgingshuis waarin Grégoire werkt niet echt betrokken lijkt te zijn bij de mensen die ze verzorgen. Dat zullen ze wel zijn, maar door sommige uitspraken over de bewoners vind ik ze toch een stuk minder sympathiek overkomen. “Het alzheimertje” bijvoorbeeld, dat kun je toch niet maken als je verzorgende bent. Wat dat betreft niet zo’n fijn boek.
Maar over vriendschap en lezen is wel positief! Dus dat heb ik er maar uitgehaald en het negatieve naast me neer gelegd. De band die ontstaat tussen meneer Picquier en Grégoire is boeiend. Maar ook een beetje ongeloofwaardig. Was het maar waar dat zorgmedewerkers tijd krijgen om voor te lezen!
De vriendin van Grégoire komt een beetje uit de lucht vallen en is voor het verhaal nodig voor de communicatie, maar voegt verder weinig toe vind ik.
De laatste actie die Grégoire uitvoert voor zijn oude vriend meneer Picquier is lief! Vriendschap is wat waard.
Een eerbetoon aan literatuur... er worden veel boeken in genoemd die voorgelezen worden dus dat klopt wel. Een eerbetoon aan vriendschap is het eigenlijk ook wel, maar toch vond ik het niet zo indrukwekkend als ik had verwacht. Al met al een aardig boekje, maar niet zo leuk als vooraf gedacht en zeker niet zo indrukwekkend als De voorlezer van Bernard Schlink.  

Boekinformatie

Titel: De lessen van meneer Picquier
Auteur: Marc Roger
ISBN: 9789400511705
Uitgever: A.W.Bruna uitgevers
Verschijningsdatum: 14 januari 2020
Aantal pagina’s: 208
Prijs: € 20,99
Ook verkrijgbaar als e-book en luisterboek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten