vrijdag 29 mei 2020

Paulien Cornelisse - Japan in honderd kleine stukjes


Ik heb een aantal theatershows van Paulien Cornelisse gezien en ken haar van haar optredens bij DWDD met haar leuke kijk op taal. Tokidoki, haar programma over Japan, heb ik nog nooit gezien (maar nieuwe kansen, want er is een nieuw seizoen). Wat eigenlijk een beetje raar is, omdat Azië wel trekt.
Toen dot boekje verscheen stond ik er steeds naar te kijken. Zou het leuk zijn? Is het niet te veel? Collega Els uit Woerden bleek het gekocht te hebben en ze was erg enthousiast. Mag ik het lenen, was de vraag. Ja hoor, was het antwoord. Joepie!

Het verhaal

Paulien houdt al jaren een Japan verzameling bij. Haar collectie bestaat uit dingen die ze weet over het land. Soms zijn het vondsten die ze deed tijdens haar reizen en verblijven in Japan. Soms zijn het opmerkelijke feitjes. En omdat ze het nu eenmaal niet kan laten, zitten er in haar verzameling ook veel observaties over de Japanse taal.
Japan in honderd kleine stukjes is een boek voor reizigers, thuisblijvers, taalliefhebbers en andere nieuwsgierigen. Met eigen illustraties van Paulien. Ze laat je ervaren hoe het voelt om te houden van een land dat nooit van jou zal zijn. 
'Lange tijd is Japan mijn droomland geweest. Daar moest ik heen! Daar zou ik heen! En toen ik er eenmaal was geweest, werd Japan mijn heimweeland. Kijk, dat is ware liefde.'

De schrijver

Paulien Cornelisse is schrijver, cabaretier en columnist. Ze staat met haar voorstellingen in theaters in Nederland en België en is regelmatig op televisie te zien, onder andere in haar VPRO-serie Tokidoki over Japan. Daarnaast heeft ze een column op de voorpagina van de Volkskrant. Ze is medeoprichter van het verhalenplatform Echt gebeurd. Eerder schreef ze de boeken Taal is zeg maar echt mijn ding, En dan nog iets, De verwarde cavia en Taal voor de leuk.

Mening

Wat een grappig boekje heb ik gelezen. Over 100 uiteenlopende onderwerpen kleine stukjes informatie. En leuke illustraties erbij ter verduidelijking. Al zal ik die karakters die uitgelegd worden nooit onthouden. Het is wél leuk, gelukkig maar.
Het boekje leest makkelijk, heeft grappige weetjes over Japan en over Paulien, legt makkelijk weg vanwege de korte stukjes en kan zo in je tas vanwege het formaat. Heerlijk boekje dus!
De leukste stukjes vond ik o.a. het stukje over Anton Geesink en hoe hij een held werd in Japan; het stukje over Pachinko (omdat me dat deed denken aan het boek Pachinko wat ik erg mooi vond); karaoke en Candy Candy (weet je nog, die tekenfilmserie van vroeger!).
Ultra korte verhaaltjes voor iedereen die iets, zomaar willekeurig iets, te weten wil komen over Japan. Reizen terwijl je thuis bent, fijn.
Een aanrader ook weer dit boekje!
Dankjewel Els dat ik dit boekje van je mocht lenen!

Inmiddels heb ik de eerste twee afleveringen van het nieuwe seizoen van Tokidoki gezien, en je herkent wel stukjes uit het boekje.
Een ander "dingetje" dat me dit jaar opvalt is dat ik per ongeluk veel boeken lees die in Azië, en ook toevallig bijna allemaal in Japan, spelen. Kennelijk zit ik in een Aziatische periode.

Boekinformatie

Titel: Japan in honderd kleine stukjes
Auteur: Paulien Cornelisse
ISBN: 9789082430271
Uitgever: Uitgeverij Cornelisse
Verschijningsdatum: 21 april 2020
Aantal pagina’s: 224
Prijs: € 18,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten