dinsdag 26 mei 2020

Kiki van Dijk - Tarifa


Tijdens de corona lockdown organiseert Hebban.nl wekelijks leesclubs, virtuele leesclubs wel te verstaan. En ik ben eigenlijk wars van leesclubs, want ik wil lekker lezen wat ik zelf kies. Maar deze leesclubs zijn anders, want je kunt je per boek inschrijven. Dus een leesclub met een boek wat ik erg graag wilde lezen! Snel opgeven en hoera, ik mag meelezen! Dankjewel Hebban.nl!

Het verhaal

 Liv en Alex, een succesvol stel dat festivals organiseert, besluiten te gaan relaxen in hun geliefde surfstad Tarifa. Terwijl Alex en puberzoon Pepijn de golven trotseren, kan Liv genieten van de zon, haar boek en een gin-tonic.
Als Liv na hun eerste avondje ’s nachts wakker wordt, blijkt Pepijn niet in zijn bed te liggen. De volgende dag is hij nergens te bekennen.
Het stel begint aan een zenuwslopende zoektocht naar hun zoon. Maar dan gebeurt er iets waardoor Livs leven voorgoed verandert. Ze ontdekt dat achter het bruisende stadje dat ze zo goed dacht te kennen een gewelddadige en donkere wereld schuilgaat. En dat niemand, zelfs de mensen die het dichtst bij haar staan, zomaar te vertrouwen is.

De schrijver

Kiki van Dijk (1968) is in Utrecht geboren en heeft na haar Leidse studie Internationale Betrekkingen op verschillende plekken in de wereld gewoond. Ze schrijft thrillers die zich op bekende vakantiebestemmingen afspelen, waaronder Bali, Nice, Ibiza en Lech.

Mening

Poe, dit was een lastige zeg. Aan de ene kant is het een heerlijk boek. Je leest het makkelijk en vlot. Kunt het ook makkelijk even neerleggen wanneer er iets gevraagd wordt (of wanneer je een duik in het zwembad zou willen nemen als dat weer mag). Dus het woord vakantie van een heuse vakantiethriller doet zijn naam eer aan. Maar het boek is niet echt een thriller. Er zit wel spanning in, maar die is niet van dien aard dat het woord thriller hierop van toepassing is.
Je merkt aan alles dat Kiki weet waar ze over schrijft. Zeker de locatie, de plaats Tarifa, wordt goed neergezet. Je loopt als het ware zelf door de straten. Maar of het nou een reclame is voor de stad? Het surfen daar lijkt me te gek, maar de duistere kant heeft nu zo de overhand dat ik, zelfs als we weer op vakantie mogen, Tarifa de komende vakanties toch over zou slaan.
Het verhaal is duidelijk als je het leest, daar wil ik dus ook niet te veel over verklappen want anders is er straks voor jullie niks meer aan.
Wat ik graag zou willen weten is of het aan mij ligt dat dit boek minder is dan de andere boeken. Ik mis de diepgang, vooral bij Liv. Die komt op mij nogal kil, koel en apathisch over. Alsof het alleen om de buitenkant gaat, liefde echt stekeblind maakt en haar zoon haar niet zo veel kan schelen. Ik kan me niet voorstellen dat dat allemaal aan haar jeugd te danken is.
Het beste stuk, vond ik het laatste gedeelte (waar Liv op andere plekken komt dat Tarifa), dat had heel goed een thriller kunnen worden. Verder vond ik de bed & breakfast mevrouw, Isabella, een erg interessant personage. Daar had wellicht ook meer ingezeten.
Ik zou dit boek niet snel aanraden. Het is een heerlijk vakantieboek hoor, daar is het prima voor. Maar ik vond Winterberg bijvoorbeeld echt stukken beter. Qua verhaal, sfeer en personages. Ik schreef daar begin dit jaar dit over.
Toch heb ik meteen nadat ik dit boek uit had twee korte e-books van Kiki van Dijk gekocht (Pisa en Barça) zodat ik die binnenkort, samen met Lech, nog kan lezen en alles gelezen heb van haar. Want schrijven kan ze wel. En soms zit er dus wel eens een minder goed boek tussen. Geeft niet!

Boekinformatie

Titel: Tarifa
Auteur: Kiki van Dijk
ISBN: 9789401612142
Uitgever: Xander Uitgevers
Verschijningsdatum: 21 april 2020
Aantal pagina’s: 288
Prijs: € 15,99
Ook verkrijgbaar als e-book.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten