vrijdag 1 mei 2020

Rudolf Vrba - Ik ontsnapte uit Auschwitz



Een van mijn collega’s van de boekhandel had al een paar keer tegen mij gezegd dat ze dit boek zo goed vond. Dus het was de hoogste tijd om het eens te lezen.

Het verhaal

Een minutieuze beschrijving van de verschrikkingen. In de morgen van 7 april 1944 klinkt alarm door vernietigingskamp Auschwitz. Het eerste teken dat twee gevangenen ontsnapt zijn. Samen met kampgenoot Alfred Wetzler slaagt Vrba erin als een van de vijf joodse gevangenen te ontsnappen. Vrba overleeft door zijn onvoorstelbare levenswil, zijn slimheid en soms door puur geluk. De bijna achteloze stijl waarin het boek geschreven is, maakt de beklemming ervan nog groter...

De schrijver

Rudolf Vrba (1924-2006) werd in 1942 gearresteerd en eerst naar Maidanek en vervolgens naar Auschwitz gedeporteerd. Hij is een van de vijf joden die uit Auschwitz wisten te ontsnappen. Na de oorlog getuigde hij bij vele processen tegen de Nazi's.

Mening

Oh mensen, wat een heftig boek is dit zeg. Ik ben er stil van en het spookt nog steeds door mijn hoofd nu het een paar dagen uit is. Ik heb vroeger heel veel boeken over de oorlog gelezen, maar dit is andere koek hoor. Veel heftiger en directer dan wat ik eerder las. En alle gebeurtenissen worden zo makkelijk verteld, alsof het geen moeite kost. En dat terwijl ik af en toe best moeite had met te bevatten wat er was geschreven. En wat Rudolf dus allemaal met eigen ogen heeft gezien. Het begin vond ik even inkomen, de poging om het land te verlaten. Maar dan gaat het mis voor Rudi en gaat zijn verhaal richting de concentratiekampen.
Het is echt niet te bevatten wat hij allemaal meemaakt en ziet. En dat hij inziet dat hij moet zorgen dat deze informatie naar buiten komt om de gruweldaden te kunnen stoppen.
Iedereen weet wat er in de Tweede Wereldoorlog gebeurd is, iedereen kent foto's en beelden, iedereen heeft indrukken. Maar dat een ooggetuige ze op deze manier verwoord, echt bijzonder. Het doet nog meer met je dan alleen beelden. Je leest meer dan je ooit op beelden hebt gezien. 
Een bijzonder boek. Iedereen zou het moeten lezen, want we mogen niet vergeten wat er is gebeurd. Heftig, maar mooi. Een aanrader onder de waargebeurde verhalen.

 Boekinformatie

Titel: Ik ontsnapte uit Auschwitz
Auteur: Rudolf Vrba
ISBN: 9789401905244
Uitgever: Kosmos Uitgevers
Verschijningsdatum: 17 februari 2015 (maar ook nieuwere drukken zijn te krijgen)
Aantal pagina’s: 408
Prijs: € 10,-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten