dinsdag 5 mei 2020

Ilja Gort - Godendrank


Ik lees alle romans van Ilja Gort. Al een tijdje dus, ook al vond ik zijn vorige boek wat minder. (Daar schreef ik dit stukje over.) Maar zijn nieuwe boek zag er zo mooi uit, dat blauw!! Dus meteen maar aangeschaft toen de winkel weer open ging. Hadden we in ieder geval alvast een beetje omzet die dag!

Het verhaal


Deze nieuwste roman van Ilja Gort is ‘Ik vertrek’ in de overtreffende trap.
Met veel humor beschrijft Gort de avonturen van dromer Abel en zijn nuchtere vrouw Angela die hun winkeltje in de Amsterdamse Jordaan verkopen om een wijnboerderij in Zuid-Frankrijk te beginnen. Ze worden getroffen door bizarre tegenslagen en Abel besluit wiet te gaan telen om zijn wijn te voorzien van een scheut geestverruiming. Daarmee kruisen ze het pad van lieden die het niet zo nauw nemen met de wet, hetgeen leidt tot hilarische gebeurtenissen en een spetterende ontknoping.
(Aldus de achteflap.)

De schrijver

Ilja Gort (Amersfoort, 5 januari 1951) is een Nederlandse schrijver, wijnboer en televisiemaker. Hij woont afwisselend in Frankrijk en Nederland. In een vorig leven was hij componist en muziekproducer, daarna legde hij zich toe op het schrijven van boeken en het maken van wijn. Gort schrijft boeken over wijn, kinderboeken en romans. En hij maakt dus wijn...

Mening



Ik heb meerdere boeken van Ilja Gort gelezen, al zijn romans geloof ik eigenlijk wel. Het begon met De vrouwenslagerij, hilarisch! En toen ik dat boek dus eenmaal gelezen had, las ik verder. Het vorige boek vond ik het minste, De druivenfluisteraar, maar dit boek zag er weer zo zomers uit met die mooie blauwe lucht, dat ik het toch weer wilde lezen. En gelukkig maar, want ook dit boek was weer geweldig!
Abel en Angela laten hun -volwassen- kinderen achter en vertrekken naar Frankrijk waar ze een wijnboerderij overnemen. Inderdaad een soort ‘Ik vertrek’ al spreekt Angela wel goed Frans. Daar hebben ze af en toe voordeel van, maar meestal lukt het Abel toch om de leiding te nemen met zijn beperkte Frans en zijn veel te goede vertrouwen. Hij ziet alleen het goede van mensen en wuift het slechte weg. Knap! Maar ook wat onhandig. En dat komt goed uit voor het verhaal, want daardoor voel je al op je Hollandse boerenklompen aan dat het allemaal erg uit de hand gaat lopen daar in Frankrijk. Boeren met januskoppen zijn het in de streek daar, en niet alleen de boeren, ook de burgemeester en uiteindelijk ook Abel zelf (of vooral Angela?).
Het boek leest heerlijk weg, ook met een colaatje in plaats van een wijntje, en je waant je een paar fijne uren in Frankrijk in een mooie en bijzondere wijngaard.
En ook Eekie, de kasteeleekhoorn die een dagelijks terugkerend item is op de twitterpagina van Ilja Gort (vast ook op zijn andere socials, maar ik zie ze steeds op twitter) komt voor in het boek. Helemaal leuk.
Dit boek is dus weer een aanrader: koopt en leest! (En koop bij voorkeur in een stenen winkel of bij hun eigen webshop.)

Boekinformatie

Titel: Godendrank
Auteur: Ilja Gort
ISBN: 9789082958737
Uitgever: SLURP Publishers
Verschijningsdatum: 7 april 2020
Aantal pagina’s: 236
Prijs: € 15,95

Geen opmerkingen:

Een reactie posten