vrijdag 24 juli 2020

Adeline Dieudonné - Het echte leven


Dit boek is door Vrij Nederland uitgeroepen tot thriller van het jaar 2020. Collega Marion uit Zoetermeer raadde het boek aan op de social media van de boekhandel. Twee goede redenen om dit boek eens te gaan lezen.

Het verhaal

Het echte leven van Adeline Dieudonné speelt zich af in een Vinex-wijk zoals er zoveel bestaan. Een naargeestig huis met een kamer vol opgezette dieren, een sadistische vader en een murwgeslagen moeder. Dat is de gezinssituatie van de 10-jarige vertelster. Als zij en haar broertje getuige zijn van een gruwelijk ongeluk, trekt hij zich terug in zichzelf. Nu broer en zus ook elkaar kwijt zijn, lijkt alle hoop op geluk verloren. Maar dan neemt de hoofdpersoon in al haar kwetsbaarheid het lot in eigen hand. Vastbesloten neemt ze zich voor om koste wat het kost de lach op het gezicht van haar broertje terug te brengen. Dat blijkt geen eenvoudige taak. Als ze dan zelf op de proef wordt gesteld – door haar eigen vader – neemt ze zich voor: ik zal in dit leven geen prooi zijn.

De schrijver

Adeline Dieudonné (1982) is actrice en woont en werkt in Brussel; ze spreekt Frans en Nederlands. Haar romandebuut Het echte leven is verschenen in de zomer van 2019, en werd meteen overladen met prijzen, waaronder de Prix du roman FNAC en de Prix Renaudot des lycéens. Ook werd ze prompt genomineerd voor de Prix Goncourt. 


Mening

Een paar maanden geleden las ik het boek De heilige van Martin Driessen, ik schreef daar dit stukje over. De de hoofdpersoon daar noemde zich Dieudonné. Ik had nog nooit van die naam gehoord. Wel zag ik die naam toen ineens als achternaam op een boek, dit boek dus. Ik heb het daarom al vaker vast gehad. En door de voorkant die zo vreemd is. Maar om de een of andere reden was dat niet genoeg om het te lezen. Door de tip van Marion in combinatie met de VN thrillerprijs ben ik overstag gegaan.
In de boekhandel ligt het boek bij de romans, en dat is ook wel terecht. Ook dit boek is weer niet echt spannend te noemen. Het is wel goed geschreven en ik wilde ook echt weten hoe het afliep, maar thriller elementen zaten er wat mij betreft niet in. Wel spanning in het gezin, die was enorm voelbaar.
Het verhaal wordt verteld in de ik-persoon. Het is een meisje dat in het begin een jaar of 9 en aan het eind 15. Ze maakt wel ontwikkeling door en beschrijft haar leven goed. En dat leven is niet zo leuk. Ze heef Een tirannieke vader, jager die alleen blij wordt van zijn trofeeën, de opgezette dieren die hij geschoten heeft. Een amoebe als moeder, zo zegt de vader, en Gilles, haar jongere broertje. Aan Gilles heeft ze steun. Tot een merkwaardig ongeluk waarbij ijsjes betrokken zijn, daar een eind aan maakt. Dan is de ik-persoon alleen. Ze probeert haar broertje, geschokt door dit ongeluk en daardoor veranderd in een gevoelloze jongen, terug te winnen.
De ik-persoon voelt aan alles dat ze weg wil, of het goed wil maken. Ze is erg slim in natuur- en scheikunde en is fan van Back to the future, waar haar hoop op is gevestigd. Het boek gaat voornamelijk over haar strijd en haar opgroeien van meisje naar vrouw in het rare gezin waar ze in woont.
De ontknoping is prima. Ik was blij dat ik wist hoe het afliep. Het boek is gruwelijk, beklemmend en wreed, maar mooi geschreven. Ik kan geen ander boek noemen waarmee het vergelijkbaar is. Wat dat betreft een aanrader.

Boekinformatie

Titel: Het echte leven
Auteur: Adeline Dieudonné
ISBN: 9789025454647
Uitgever: Atlas-Contact
Verschijningsdatum: juni 2019
Aantal pagina’s: 208
Prijs: € 19,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten