dinsdag 14 juli 2020

Roxane van Iperen- 'T Hooge Nest


Over dit boek had ik al zó veel gehoord, dat het eigenlijk wel eens tijd werd om het te lezen. Ik zag het bij mijn schoonmoeder liggen en mocht het lenen, hoera! Het duurde even voor ik er aan toe kwam, maar nu is het zo ver. Op naar ‘T Hooge Nest!

Het verhaal

Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn de twee joodse zussen Janny en Lien Brilleslijper actief in het verzet in Amsterdam en Den Haag. Als het net zich rond hen begint te sluiten, moeten ze onderduiken. Ze komen terecht in 't Hooge Nest, een villa verscholen in de bossen van 't Gooi. Spoedig zal het huis onder hun leiding uitgroeien tot een van de grootste onderduikadressen in Nederland.

Terwijl de laatste joden in het land worden opgejaagd gaat het leven van enkele tientallen onderduikers zo goed en kwaad als het gaat door, pal onder de neus van nsb-buren en nazikopstukken. Als het einde van de oorlog in zicht is wordt het Nest verraden en de familie Brilleslijper belandt met het laatste transport in Auschwitz, samen met de familie Frank.
't Hooge Nest is een verhaal over moed, verraad en menselijkheid in barbaarse tijden, en brengt een ongekende geschiedenis met kracht tot leven.

De schrijver

Roxane van Iperen (1976) is auteur en jurist. In 2016 verscheen haar debuutroman Schuim der aarde, waarmee ze de Hebban Debuutprijs won. In 2018 volgde 't Hooge Nest. Daarvan werden tot op heden meer dan 175.000 exemplaren verkocht, en het werd bekroond met de Opzij Literatuurprijs 2019. Negen landen verwierven de vertaalrechten, waaronder het Verenigd Koninkrijk en Duitsland, waar het boek ook de bestsellerlijsten haalde. De filmrechten zijn verkocht aan Man Up, het productiebedrijf van Carice van Houten en Halina Reijn. Van Iperen heeft een vaste column over macht in Vrij Nederland en schrijft voor diverse media.


Mening

Dit boek is natuurlijk een non-fictie boek officieel, dus dat leest anders dan een roman. Dat vond ik vooral aan het begin van het boek erg te merken. Het leek wel een uiteenzetting van de gebeurtenissen. Lastig lezen, vond ik, en minder interessant zo feitelijk en afstandelijk. Maar naarmate het boek vorderde veranderde de stijl (dat, of ik wende er gewoon aan, dat zou ook kunnen) naar een romanvorm. Het laatste stuk van het boek vond ik daardoor beter dan het eerste.
Het unieke van dit verhaal is natuurlijk dat het over Joodse verzetsstijdsters gaat. Joods én vrouw én in het verzet. Het is natuurlijk bijzonder wat deze zussen hebben gedaan en ook dot verhaal moet worden verteld. Mooi is het dan ook dat je weet dat er familie van de zussen aan mee heeft gewerkt.
Anne Frank komt, met haar hele familie, ook in het boek voor, wat de herkenbaarheid vergroot. En ook nog een beeld geeft van hoe Anne en Margot in het concentratiekamp hebben geleefd. Dat ontbreekt natuurlijk in het dagboek van Anne Frank. Ik wist dat ze is overleden, niet door de gaskamers, maar hoe dan wel, dat las ik nu.
De verwachtingen waren hoog gespannen toen ik aan dit alom bejubelde boek begon. Ik ben blij dat ik heb doorgelezen, want dit verhaal is ook weer uniek. Het heeft de verwachtingen niet helemaal waargemaakt, mede door het stroeve begin van het boek. Maar toch is het zeker de moeite waard om ook dit verhaal te lezen.
Bijzonder is het natuurlijk wel dat de schrijfster in dit huis woont, onderzocht heeft hoe het allemaal zat met het verleden en dat het zo'n belangrijke rol heeft gespeeld in het verzet. 

Boekinformatie

Titel: ‘T Hooge Nest
Auteur: Roxane van Iperen
ISBN: 9789048854783
Uitgever: Lebowski Publishers
Verschijningsdatum: 15 november 2018
Aantal pagina’s: 384
Prijs: € 21,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten