vrijdag 31 juli 2020

B.A. Paris - Het dilemma


Ik las de eerdere boeken van B.A. Paris met veel plezier. Maar dat waren spannende boeken, zoals bijvoorbeeld Breng me terug waar ik dit over schreef. Dit boek is andere koek, het is een roman. En dus komt het op een andere plek in de winkel, waar eerdere lezers van haar boeken niet kijken. Dus het boek ligt maar een beetje te liggen. Zonde! Dus las ik het, om eens te kijken of het iets is.

Het verhaal

In Het dilemma van B.A. Paris geeft Livia een groot feest ter gelegenheid van haar veertigste verjaardag. Ze droomt er al van sinds haar bescheiden bruiloft, jaren geleden. Iedereen die ze liefheeft zal op het feest aanwezig zijn, behalve dochter Marnie, die in het buitenland studeert. Stiekem is Livia opgelucht dat Marnie niet kan komen. Ze moet haar echtgenoot Adam iets vertellen over hun dochter, een geheim dat ze heeft ontdekt, maar ze wacht totdat het feest voorbij is zodat hun geluk niet wordt verstoord. Adam wil dat alles perfect is voor Livia en heeft vliegtickets voor Marnie gekocht, zodat ze als verrassing aanwezig kan zijn. Op de dag van het feest krijgt hij vreselijk nieuws. Hij moet het eigenlijk aan Livia vertellen, want hoe kan het feest nu doorgaan? Maar Livia ziet er zo gelukkig uit en de gasten kunnen er ieder moment zijn…

De schrijver

B.A. Paris is van Frans-Ierse afkomst. Ze groeide op in Engeland en verhuisde naar Frankrijk, waar ze met haar man een talenschool opzette. Momenteel woont ze weer in Engeland. Eerder schreef ze de bestsellers Achter gesloten deurenGebroken en Breng me terug. Met Het dilemma slaat ze een nieuwe richting in.

Mening

Dit boek is inderdaad heel anders dan de eerdere boeken van deze schrijfster. Maar daarom niet minder goed. Alleen dus wel echt anders. Het verhaal speelt zich af in 1 dag, de verjaardag van Livia. In duidelijke hoofdstukken is aangegeven hoe laat we leven en wie er aan het woord is. Van uur tot uur wordt de gemoedstoestand van Adam en Livia verteld vanuit de ik-vorm. Ze observeren elkaar ook, leveren commentaar op elkaar, denken voor elkaar. Het blijkt natuurlijk allemaal anders in elkaar te zitten. Dat weet je als lezer, maar Adam en Livia doen er de hele dag over voor ze daarachter komen. En dat is meteen het sterke pint van het boek, dat jij als lezer meer informatie hebt. En dat je (nou ja, ik wel in ieder geval) na gaat denken wat jij zou doen in deze situatie.
De hoofdstukken zijn kort. Adam en Livia komen erg goed uit de verf. De andere personen wat minder, maar die zijn ook minder van belang. Vriend Nelson en de vader van Adam hebben mooie eigenschappen gekregen. En Josh is ook een prettige zoon.
Het dilemma van Adam had ik een beetje bedacht toen ik de achterflap las, het dilemma van Livia niet, maar dat kan ook niet met die summiere informatie.
De korte hoofdstukken zorgen voor enorme vaart in het boek. Ik las het dan ook in 2 dagen uit, want ik wilde wel weten hoe het af zou lopen.
Ik vind het een lekker leesboek voor tussendoor. De gedachtes van mensen, daar word ik altijd wel blij van om die te lezen. Het is dus echt niet spannend, maar had voor mij nu genoeg diepgang, zeker als je bedenkt dat het zich binnen één dag afspeelt. En ik weet ook niet wat ik zou doen als ik Adam was. Van het dilemma van Livia weet ik het wel, denk ik.... maar dat kan ik hier niet zeggen, want dan weten jullie wat het dilemma is. En om daar achter te komen, moet je het boek echt zelf lezen.

Boekinformatie

Titel: Het dilemma
Auteur: B.A. Paris
ISBN: 9789026351204
Uitgever: Ambo|Anthos
Verschijningsdatum: 12 mei 2020
Aantal pagina’s: 336
Prijs: € 20,99

1 opmerking: