dinsdag 1 september 2020

Maria Genova - What the h@ck!


Over dit boek heb ik vaak staan twijfelen, want het onderwerp is op zich best interessant. Maar niet interessant genoeg om er in te beginnen. Tot ik, voor een van mijn wandelingen, weer op zoek was naar een luisterboek en dit boek tegenkwam. Dat is een goed plan, besloot ik. En tijdens mijn wandeling begon ik te luisteren naar What the h@ck!

Het verhaal

Wat doe je als jouw telefoon of laptop gehackt wordt en alles wat je hebt opgeslagen verdwijnt? De 13-jarige André is heel verbaasd en boos als hem dit overkomt. Hij besluit de strijd aan te gaan met de cybercriminelen. Hij bedenkt een game en het anti-hack­platform Hackshield, waarmee hij andere jongeren wil waar­schuwen. Als DarkHacker13 dit ontdekt, valt hij op allerlei ­manieren aan. André komt steeds dieper in de problemen. Iemand verstuurt vanuit zijn naam vervelende berichten en hij wordt zelfs door de politie opgepakt. Hoever durft André te gaan in zijn strijd tegen de kwaadaardige hacker?

De schrijver

Maria Genova is journalist en schrijver en dé expert op het gebied van online veiligheid. Met haar debuutroman Communisme, sex en leugens over het leven van gewone mensen achter het IJzeren Gordijn, won ze de De Looier Debutanten Prijs. Met dit boek won ze de Hotze de Roosprijs 2020, een prijs van de gemeente Zaanstad voor de beste debuterende kinderboekenschrijver gejureerd door leerlingen van groep 6 en 7 van 16 basisscholen.

Mening

Hmm, mijn mening is verdeeld. Kan dat, in je eentje?
De thematiek van hacken en hoe je je telefoon en laptop beveiligt is wel erg interessant.
Het boek bestaat uit twee delen. In het eerste deel lees je (of hoor je, in mijn geval) het verhaal van André. Het meisje waar hij verliefd op is, komt in de problemen door een gehackte telefoon waardoor er foto’s gaan circuleren die een hacker heeft gemaakt via haar telefoon. André wil daar iets aan doen en met behulp van de broer van het geplaagde meisje (een ethische hacker) gaat hij aan de slag. Niet zonder gevaar. Maar met een goede afloop.
Het tweede deel is informatief en geeft allerlei uitleg wat er kan gebeuren, hoe je actie kunt ondernemen en welke wegen er allemaal te bewandelen zijn.
In het eerste deel ligt het gevaar er allemaal wel heel belerend bovenop. Maar dat is misschien wel nodig om kinderen aan het denken te zetten. Voor iets oudere mensen is het een te dun verhaaltje. Het tweede deel is voor iedereen interessant, maar ook een opsomming van gevaren. En hoe actueel de genoemde oplossingen blijken te zijn weet ik niet.
Het boek zet je wel aan het denken over je eigen data... dus daarin is de opzet goed geslaagd. En aangezien dit, voor zover ik nu weet, een van de weinige boeken is over dit onderwerp met zo veel informatie, zou ik toch mensen aanraden om het te lezen.
Voor kinderen van 10 jaar, en hun ouders (of alle volwassenen die zich geen zorgen om hackers maken)

Boekinformatie

Titel: What the h@ck
Auteur: Maria Genova
ISBN: 9789020622447
Uitgever: Kluitman
Verschijningsdatum: 10 december 2019
Aantal pagina’s: 128
Prijs: € 12,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten