dinsdag 8 september 2020

Lesley Downer - De vrouw van de shogun


Op twitter vroeg iemand van Uitgeverij Boekerij of er iemand zin had om een historische roman over Japan te lezen. Nou, ik! Ik lees dit jaar nogal veel over Japan om de een of andere reden, maar iets historisch zat daar nog niet bij. Eenmaal op deze titel geattendeerd, liet De vrouw van de shogun me net meer los. Hoog tijd om te lezen dus!

Het verhaal 

Japan, 1853. Als dochter van de Satsuma-clan heeft de mooie, koppige Okatsu geleerd om paard te rijden, het zwaard te hanteren en nergens bang voor te zijn. Maar als ze zeventien is gebeurt er iets wat haar lot voorgoed zal bepalen: voor de kust van Japan verschijnen vier westerse oorlogsschepen die eisen dat het voor de buitenwereld afgesloten, protectionistische Japan zijn grenzen openstelt voor internationale handel.
Zonder dat ze daar zelf iets over te zeggen heeft, wordt Okatsu door de krijgsheer van haar clan uitverkoren voor een speciale missie. Ze reist als prinses Atsu naar de hoofdstad Edo, waar ze wordt geïntroduceerd aan het hof van de shogun. Ze zal aan hem uitgehuwelijkt worden en moet hem er vervolgens van zien te overtuigen het diep verdeelde land te verenigen tegen de westerse invasie. Maar binnen de muren van het vrouwenpaleis, waar een hofhouding van drieduizend vrouwen in een gouden kooi leeft, gonst het van de intriges. En op de dag van haar huwelijk wacht Atsu een zeer onaangename verrassing.

 De schrijver

Lesley Downer woonde meer dan tien jaar in Japan en spreekt de taal vloeiend. Ze schreef diverse non-fictieboeken over Japan en de Japanse cultuur en presenteerde daarnaast televisieprogramma’s voor Channel 4 en de BBC. Op dit moment woont ze afwisselend in Londen en Tokio.


Mening

Oh, weer een mooi boek over Japan! Een historische roman nog wel, die lees ik niet zo vaak. Ik heb me in het begin heel erg laten afschrikken door de genoemde personages en de kaarten. Maar vooral al die personages die genoemd worden. Het zijn er veel. En heel veel hebben er dus ook echt bestaan. Maar door al die namen en relaties onderling die aangeduid staan, zag ik meteen door de bomen het bos niet meer. Ik heb het boek zelfs even weggelegd en nagedacht of ik hier wel aan wilde beginnen... maar de daguerreotype van Heer Shimazu Nariakira (de oudste bewaarde Japanse foto) triggerde me toch genoeg om te gaan lezen. Alle namen liet ik voor wat ze waren en ik begon gewoon. En dat moet je dus doen, want het is echt een prachtig boek. Je leest over het leven van Okatsu, een eenvoudig meisje dat via allerlei wegen uiteindelijk trouwt met de shogun. Mooie beschrijvingen van de natuur (in haar geboortedorp en van de reis die ze maakt) en levendige beschrijvingen van het leven aan het hof in 1850 in Japan. Je leest hoe de Japanners vanuit hun oogpunt naar de wereld kijken en hoe deze door barbaren verandert. Ik zag alles helemaal voor me. Al is het lastig om een voorstelling te maken van al die vrouwen in het vrouwenpaleis en hoe dat geweest zal zijn. Ik geloof meteen dat het zo geweest zou kunnen zijn. Alleen weet ik niet of ze in Japan wel carnaval vierden en of ze sarsaparilla (dat ken ik alleen van de smurfen....) kenden, maar verder is het alsof je er tussen loopt.

Het boek is verdeeld in 4 delen, met elk een aantal hoofdstukken die vaak een tijdsaanduiding hebben (als: de drieëntwintigste dag van de zesde maand, het Jaar van de Os, Kaie 6, een yin waterjaar (28 juli 1853): Ibusuki in het domein Satsuma.
Achteraf gezien kun je daar veel informatie uit halen, maar feitelijk keek ik alleen naar onze jaartelling, zodat ik wist wanneer het hoofdstuk zich afspeelde). Gelukkig staat dit niet bij alle hoofdstukken zo lang beschreven, maar wel wanneer het nodig is als er een sprong in de tijd is gemaakt.
Bijzonder vond ik dat er een voorwoord én een proloog in het boek stond, dat heb ik volgens mij nog niet eerder gezien.
En naderhand heb ik nog even naar de personages gekeken en naar de kaart van het vrouwenpaleis. Dat maakte meer indruk, omdat ik toen alle informatie beter kon plaatsen. Dus toch een waardevolle toevoeging aan het boek.

De vrouw van de shogun is de prequel van Downers bestseller De laatste concubine en vormt samen met haar andere twee boeken het Shogun-kwartet. De andere boeken heb ik (nog) niet gelezen, maar dat vormt geen belemmering om met dit boek te beginnen. Die andere boeken staan nu dus ook op mijn wil-ik-lezen-lijst (die zo dus nooit korter wordt).

Prachtig boek! Ik moet toch echt maar eens gaan sparen voor een reis naar Japan...

Boekinformatie

Titel: De vrouw van de shogun
Auteur: Lesley Downer
ISBN: 9789022590515
Uitgever: Boekerij
Verschijningsdatum: 7 juli 2020
Aantal pagina’s: 544
Prijs: € 20,99
Ook verkrijgbaar als e-book

Geen opmerkingen:

Een reactie posten