dinsdag 29 september 2020

Simone van der Vlugt - De kaasfabriek

Een nieuwe Simone van der Vlugt, leuk! En nog over kaas ook, beter kan niet eigenlijk. Dus toen ik dit boek in handen kreeg, kon ik niet heel lang wachten met lezen.

                                                     

Het verhaal 

Amsterdam, 1892. Lydia rouwt om de dood van haar ouders, die kort na elkaar zijn overleden. Ze heeft hun huis in Amsterdam en buitenhuis in Purmerend geërfd. Ondanks het verlies zit ze vol ideeën voor de toekomst en voor het uitvoeren van haar vaders plannen: een moderne kaasfabriek beginnen, op stoomkracht en met een hoge productie. Maar als vrouw alleen mag ze geen onderneming starten: ze moet samenwerken met een moderne boer uit de omgeving, Huib Minnes. Samen bouwen ze de grootste kaasfabriek van Noord-Holland. 

Antwerpen, 1914. Nora, de dochter van Lydia, trouwt met Ralph Reymaekers en het paar vestigt zich in de havenstad. Na een ernstig conflict met haar moeder over haar afkomst is Nora blij weg te zijn uit Waterland. Maar dan breekt de Eerste Wereldoorlog uit en moeten ze vluchten uit Antwerpen. Hoe zal de toekomst eruit komen te zien voor deze vooruitstrevende vrouwen? 

De schrijver 

Simone van der Vlugt (1966) is een van Nederlands grootste schrijfsters. Van haar thrillers werden in totaal meer dan twee miljoen exemplaren verkocht. Haar thrillerdebuut De reünie werd meteen genomineerd voor de NS Publieksprijs en is succesvol verfilmd met Thekla Reuten en Daan Schuurmans in de hoofdrollen. Hierna verschenen de thrillers Schaduwzuster, Het laatste offer, Blauw water, Herfstlied, Op klaarlichte dag en In mijn dromen. Aan niemand vertellen, Morgen ben ik weer thuis en Vraag niet waarom vormen de serie met inspecteur Lois Elzinga in de hoofdrol. Als auteur van de Maand van het Spannende Boek 2012 schreef ze het geschenkboekje De ooggetuige. In haar laatste thriller, Toen het donker werd, toont Simone van der Vlugt de duistere kant van onze samenleving en hoe een doodgewoon gezin ineens in de criminaliteit kan belanden. Naast thrillers schrijft Simone van der Vlugt historische romans over veelbewogen periodes in de Nederlandse geschiedenis. Eerst verscheen Jacoba, Dochter van Holland, daarna Rode sneeuw in december, gevolgd door De lege stad en daarna Ginevra. Haar meest recente roman Schilderslief gaat over Geertje Dircx, een van de geliefden van Rembrandt van Rijn en haar opsluiting in het Spinhuis van Gouda. Met haar werk won Simone van der Vlugt verschillende prijzen, waaronder de NS Publieksprijs voor Op klaarlichte dag. Haar boeken verschijnen onder andere in Engeland, Amerika, Duitsland, Spanje, Latijns-Amerika, Tsjechië, Italië, Denemarken, Hongarije en Litouwen.  


Mening

Van Schilderslief heb ik een paar maanden geleden erg genoten (weet je nog, dit schreef ik er over). Dus de verwachtingen waren weer hoog. Met blokjes kaas in de aanslag begon ik aan dit boek. Het boek gaat over Lydia en haar dochter Nora en het zijn eigenlijk twee verhalen. In het eerste gedeelte volg je Lydia, een vooruitstrevende vrouw die niet alleen haar tijd wil verdoen met feestjes en bezoekjes, maar ook echt iets van haar leven wil maken. Tijden waren anders toen, een vrouw alleen kon geen bedrijf beginnen. Ze stuit op Huib Minnes, waar haar vader vertrouwen in had. Natuurlijk blijft het niet alleen zakelijk. Alleen privé blijkt Lydia lang niet zo vooruitstrevend als ze zich voordoet. Met alle gevolgen van dien. Dochter Nora is eigenlijk helemaal niet zo krachtig in het begin. Kijkt neer op boer Huib en zijn zoon, terwijl ze met beiden eigenlijk veel te maken heeft dankzij de kaasfabriek. Ze ontvlucht, na een schokkend bericht, haar thuis door halsoverkop te trouwen met Ralph en vertrekt naar Antwerpen. En vanaf daar vond ik het boek eigenlijk pas echt interessant worden. De Tweede Wereldoorlog breekt uit en daardoor ontwikkelt Nora zich enorm.

Deze geschiedenis vond ik echt interessant, omdat je in Nederland niet zo veel hoort/ziet/leest over de Eerste Wereldoorlog, terwijl die ook zo gruwelijk was. Nou, nu lees je dat wel. En ik kreeg bewondering voor Nora.

Het eind is een beetje abrupt. Ik had graag nog een epiloog gehad ofzo (liever nog een paar hoofdstukken), want nu heb ik vragen...

achterin het boek zijn de echt bestaande historische personen nog een keer duidelijk benoemd en hun levensgeschiedenis wordt kort verteld. Dat voegt voor mij heel veel toe aan het verhaal.

Ondanks dat ik vond dat het verhaal een beetje op gang moet komen, was het toch wel erg interessant aan het eind. Graag gelezen boek dus.

En de kaas.... die was al lang op voor ik het boek uit had, kaasmonster als ik ben. 

 

Boekinformatie

Titel: De kaasfabriek

Auteur: Simone van der Vlugt

ISBN: 9789026351631

Uitgever: Ambo|Anthos

Verschijningsdatum: 27 augustus 2020

Aantal pagina’s: 406

Prijs: € 22,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten