vrijdag 4 september 2020

Sander Verheijen - Ik kan er nét niet bij (NS-Publieksprijs bonus-aankoop)


Dit is mijn bonusaankoop van het prijzengeld van de NS Publieksprijs. Ik heb De macht van K. van Jens Vern, wat Sander Verheijens pseudoniem is, met veel plezier gelezen en schreef daar toen dit stukje over. Een oud-klasgenoot die boeken schrijft, dat is toch top! En dit boek had ik bij verschijnen gemist. Het stond ondertussen wel al een aardige tijd op mijn wil-ik-lezen-lijstje, en nu is het dan gelukt. Ik heb het gelezen.


Het verhaal

 
'Elke strohalm is er één. Elke strohalm is van ons.'

Sander is de vader van Willem en Maurits. De een werd geboren met een zware hersenbeschadiging, de ander heeft autisme. In Ik kan er nét niet bij vertelt hij het hartverscheurende verhaal van zijn eerste jaren als vader van deze bijzondere tweeling.

Hij schrijft openhartig over zijn persoonlijke ontdekkingstocht naar het vaderschap, over de tegenslagen die het gezin treffen, maar ook over de blijdschap als een van de jongens een mijlpaal bereikt, over hoe ze knokken en relativeren en bovenal hoop houden.

De schrijver

Sander Verheijen (1974) is hoofdredacteur van lezerscommunity Hebban en daarnaast schrijver en grafisch vormgever. Ik kan er nét niet bij is zijn goed ontvangen debuut. In februari 2020 verscheen zijn eerste thriller De macht van K. onder het pseudoniem Jens Vern. Dit boek stond op de shortlist voor de Gouden Strop 2020.


Mening

Wat een mooi liefdevol boek is dit!
In korte hoofdstukken lees je het verhaal van Sander en Jip en hun strijd. Eerst is er de strijd om überhaupt een kind te kunnen krijgen, wat ze zo graag willen. Die strijd wordt uiteindelijk gewonnen. En hoe! Met een tweeling! Hoe mooi kan het leven zijn. Mooi! Totdat blijkt dat er met een van de twee, Willem, toch iets aan de hand moet zijn. Dan volgt het verhaal van Sander en Jip tijdens hun zoektocht naar wat er met Willem is én hoe ze daarmee om kunnen gaan. Weer een ware strijd, op zoek naar strohalmen om zich aan vast te klampen. Maurits lijkt er tussendoor te fietsen, maar ook met hem blijkt iets aan de hand te zijn. Maurits is autistisch. Twee kinderen met extra zorg, dat is een uitdaging.
In korte hoofdstukken beschrijft Sander hun dagelijks leven, dat niet zo alledaags is. De extra uitdagingen die bij het opvoeden van de tweeling komt kijken neemt veel tijd en energie in beslag. Maar de liefde voor elkaar spat van de bladzijdes af. Dat maakt het zo mooi.
De hoofdstukjes hebben allemaal een eigen titel die op het betreffende hoofdstukje slaat. Allemaal verklaarbaar.
Maar ook voor mensen zonder kinderen die extra zorg nodig hebben is het herkenbaar. Iedereen herkent gebroken nachten, randjes van bedden met kinderen tussen je in (schijt aan het consultatiebureau, als ze 18 is slaapt ze echt wel in haar eigen bed en als ze alleen bij ons in bed wil slapen nu prima, dan slapen we tenminste allemaal) en zelfs het er nét niet bij kunnen komt me bekend voor. Maar allemaal net een paar slagen minder dan in het leven van Sander en Jip.
En ook ik was fan van DoeMaar, maar moest deze zinnen toch even nazoeken. Hennie Vrienten solo ken ik duidelijk minder goed. Maar weer een mooie ontdekking gedaan zo.
Mooi boek is het geworden Sander! Ik hoop dat het jou en je kinderen goed gaat. En dat er misschien nog een vervolg komt over een jaar of 5, zodat we weten hoe het met jullie allemaal gaat.

Boekinformatie

Titel: Ik kan er nét niet bij
Auteur: Sander Verheijen
ISBN: 9789493095366
Uitgever: Uitgeverij Brandt
Verschijningsdatum: juni 2020 (eerste druk uit 2017)
Aantal pagina’s: 288
Prijs: € 20,-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten