vrijdag 11 september 2020

Murat Isik - Verloren grond (NS Publieksprijsaankoop 5)


In mei 2019 kocht ik dit boek van mijn prijzengeld van de NS Publieksprijs. Het was mijn vijfde aankoop die ik deed. En lezen kwam er maar niet van. De andere boeken van Isik vond ik geweldig (zie mijn eerdere stukje stukje over Mijn moeders strijd en Wees onzichtbaar las ik voor ik blogde dus daar schreef ik niks over, maar vond ik geweldig!) dus waarom ik zo lang heb gewacht is me eigenlijk een raadsel. Anyway, nu was de tijd daar!


Het verhaal

Oost-Turkije, jaren zestig. De dertienjarige Mehmet groeit op in een dorp dat ooit door de Armenen werd gesticht. Zijn zachtaardige vader, die in de Eerste Wereldoorlog bijna zijn hele familie verloor, is een geliefd verhalenverteller, zijn moeder een krachtige vrouw die door iedereen gevreesd wordt vanwege haar scherpe tong. Samen met Mehmets broer en zusje vormen ze een hecht gezin. Maar daar komt abrupt verandering in als zijn vader een ongeluk krijgt met tragische gevolgen. Hij besluit halsoverkop met zijn gezin terug te keren naar zijn geboortedorp, maar daar wacht hun een allerminst hartelijke ontvangst. Integendeel, het gezin moet een strijd leveren op leven en dood.

Verloren grond, losjes geïnspireerd op de familiegeschiedenis van Murat Isik zelf, is een epische roman over een gezin dat deels door het lot, deels door eigen toedoen uiteen wordt geslagen. Een aangrijpend vader-zoonverhaal over vriendschap, verlies en hoop. Voor Verloren grond kreeg Isik de Bronzen Uil Publieksprijs. Het boek werd vertaald in het Duits, Zweeds en Turks.


De schrijver

Murat Isik (1977) debuteerde in 2012 met de roman Verloren grond. Hij ontving er de Bronzen Uil Publieksprijs mee en werd genomineerd voor de Academica Literatuurprijs. Verloren grond werd vertaald in het Duits, Zweeds en Turks.
In 2017 verscheen zijn nieuwe roman Wees onzichtbaar. Hij won hiermee de prestigieuze Libris Literatuur Prijs 2018. Tevens werd de roman het Boek van het jaar 2017 bij NRC Handelsblad en bol.com. Bovendien won het de Boekhandelsprijs 2018 en De Inktaap 2019. Tevens werd Wees onzichtbaar genomineerd voor BNG Bank Literatuurprijs, Halewijnprijs en de NS Publieksprijs 2019. In februari 2020 ging de theaterbewerking van Wees onzichtbaar in première.
In 2019 was hij de auteur van het Boekenweekessay Mijn moeders strijd. In 2020 verscheen hiervan een herziene uitgebreide versie.

Mening

Wat is Murat Isik toch een fijne schrijver. Ik vloog echt door dit boek heen. De schrijfstijl is prettig, mooie beschrijvingen en een boeiend verhaal.
Oost-Turkije in de jaren ‘60, daar had ik nooit over nagedacht. Maar nu weet ik hoe het er was. Tenminste, ik heb een beeld. Misschien wel mijn eigen beeld, maar het is ontstaan uit de beschrijvingen in het boek.
Het is eigenlijk een grote droeve familiegeschiedenis, maar zó mooi beschreven. Van de tegenstellingen die er in de jaren ‘60 al waren tussen de steden en het platteland in het oosten van Turkije, de Zaza’s en de Turken. Het opgedrongen Turks leren op school terwijl niemand dat in het dorp Sobyan spreekt gaat zo ver dat Miran Mehmet wordt, eenTturkse naam krijg die zijn moeder weigert te gebruiken. De broer die weg gestuurd wordt en eigenlijk helemaal niet meer terug wil. En natuurlijk het noodlot dat toeslaat waardoor de familie Sobyan gaat verlaten en eigenlijk nog verder afglijdt. In Sobyan laat de vader al over zich heenlopen, maar op de nieuwe plek (de geboorteplaats van de vader) wordt het allemaal nog erger. Wederom is de moeder in dit verhaal eigenlijk de sterkste persoon, heel ongebruikelijk.
Uiteindelijk is er natuurlijk toch hoop, maar daarvoor moet je wel echt tot het einde doorlezen. En dat vond ik echt geen probleem. Ik heb genoten van dit boek. Isik is een ware dengbej, een verhalenverteller.

Het was mijn vijfde NS Publieksprijs aankoop die ik deed in mei 2019. En nu heb ik het eindelijk gelezen. Ik kijk nu al uit naar het volgende boek van Murat Isik, en dat blijft echt niet zo lang liggen!

 Boekinformatie

Titel: Verloren grond
Auteur: Murat Isik
ISBN: 9789026347337
Uitgever: Uitgeverij Ambo|Anthos
Verschijningsdatum: 1 april 2019 (deze versie)
Aantal pagina’s: 376
Prijs: € 15,-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten