dinsdag 20 september 2022

Nathalie Pagie - Vuurduivel

Toen ik dit boek in de aanbiedingsbrochure van De Boekerij zag staan heb ik meteen genoteerd wanneer het zou verschijnen. Ik heb alle boeken van Nathalie Pagie gelezen en vind ze steeds beter worden. Bovendien is Pagie een oud-studiegenoot en dat vind ik altijd extra leuk. Ik schreef over meer van haar boeken blogjes waarvan ik de linkjes onderaan zal zetten zodat jullie die kunnen bekijken als je wilt.

Het verhaal

Een warme zomerse dag. Een jong gezin geniet van een picknick. Het lijkt zo mooi, totdat er iets vreselijks gebeurt. De huid van de vrouw begint te smeulen, er komt rook uit haar mond, vlammen schieten uit haar buik omhoog. Haar man probeert haar te redden, maar het vuur is sterker. De vrouw sterft een gruwelijke dood.

Een jaar later wordt haar man, Jake, gevraagd toe te treden tot een eliteteam brandweermannen. Een terrorist die al eerder voor verwoestende branden zorgde en daarna spoorloos verdween, dreigt opnieuw toe te slaan als hij niet krijgt wat hij wil. Het loopt mis, overal breken branden uit. Jake en zijn team staan voor de onmogelijke opdracht de branden te blussen én ‘de vuurduivel’ te stoppen.  

Ondertussen ontdekt Jakes zus Emily, journalist, meer gevallen van spontane zelfontbranding. In haar poging de waarheid te achterhalen loopt ze groot gevaar. Als blijkt dat haar leven en dat van Jakes zoontje Sam op het spel staan, is er voor Jake geen tijd te verliezen.

De schrijver 

Nathalie Pagie (1974) debuteerde in 2013. Inmiddels heeft ze vele bestsellers op haar naam staan, waaronder IJsengel, Noordkaap, Helsinki, Camping Oosthoek en de succesvolle Tara en Diego-serie. Ook is ze tweevoudig winnaar van de ThrillZone Award voor Beste Nederlandse Thriller.

 

Mening

Tijdens De Beste Boeken Live eind augustus zag ik ineens Nathalie in de stand van De Boekerij staan. Ze signeerde gewoon haar nieuwe boek! En dat wilde ik dus toch al lezen, dus werd de lunch even in de wacht gezet en ging ik in de rij staan. Via Facebook hebben we af en toe contact, ze weet wie ik ben, en dus was het een leuke verrassing om elkaar daar even te zien. Veel tijd om te kletsen was er niet, want er stonden meer mensen in de rij. Maar een persoonlijke noot in mijn boek is gezet. Leuk!

En toen drong het boek i eens echt enorm voor. Het stond al wel op mijn leeslijst voor september en oktober, maar dat dat het eerste boek zou zijn van deze maand had ik vooraf niet bedacht. (Zeker niet omdat het pas de 20e uit zou komen.) Maar een boek van Nathalie Pagie kan ik dus niet laten wachten. En terecht ook weer deze keer hoor! Wat een goed boek!

Het verhaal speelt in 2052 in Australië, waar het door de klimaatverandering nog extreem veel droger is dan nu. Na de Big Fires van 2040 zijn de regels streng geworden (niet roken waar dan ook bijvoorbeeld en er is een verplichte dienstplicht gericht op brandbestrijding) en er worden brandveilige eilanden voor de kust gemaakt waar veel mensen hun heenkomen zoeken.

Het verhaal begint met het gezinsuitje van Jake, Kristie en hun zoontje Sam. Wat gezellig begint, eindigt in een groot drama als Kristie vlam lijkt te vatten. Wat ze ook proberen, niks helpt en ze komt om het leven.

Een jaar later wordt Jake door zijn vriend Ollie gevraagd om deel te nemen aan een speciaal team van de brandweer. Sam woont in de tussentijd bij Emily, de zus van Jake die journaliste is, en voor hem wil hij zijn ingestorte leven proberen ten goede te keren.

Na een paar weken hard trainen wordt Jake toegelaten tot het elitekorps en meteen mogen ze volop aan de bak. Branden, overal. Het lijkt alsof de Vuurduivel, verantwoordelijk voor de Big Fires, weer terug is. Kan dat wel? Hij is sinds 12 jaar geleden spoorloos verdwenen en er wordt aangenomen dat hij bij de branden van toen is omgekomen.

In de tussentijd ontdekt Emily, die inmiddels op een van de brandveilige eilanden woont samen met Sam, dat er meer mensen op dezelfde manier zijn overleden als Kristie en ze gaat op onderzoek uit.

In korte hoofdstukken, met daarboven steeds de plaats waar iets zich afspeelt, ontvouwt zich het verhaal waarbij je als lezer steeds een klein stukje meer te weten komt over wat er speelt en ook over de achtergrond van sommige hoofdpersonages.

Ik ga verder niks over het verhaal zelf vertellen, want dat zou zonde zijn. Ik zag de ontknoping niet aankomen, was verrast.

Vuurduivel is weer een snelle thriller op een bijzondere locatie.

Het omslag geeft de zinderende hitte goed weer (ook de binnenkant van de flappen!) en de dreigende lucht heeft veel onheil in zich. Past goed bij het boek.

Aanrader weer!

Dit schreef ik eerder ver de boeken van Nathalie Pagie (klik op de titel om naar het betreffende blogje te gaan): IJsengelNoordkaapHelsinki,  Camping Oosthoek en De trip


Boekinformatie

Titel: Vuurduivel

Auteur: Nathalie Pagie

ISBN: 9789022594971

Uitgever: Boekerij

Verschijningsdatum: 20 september 2022

Aantal pagina’s: 304

Prijs: € 17,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten