vrijdag 2 september 2022

Arjan Alberts - Anna V.

Natan Z. las ik een paar jaar geleden voor de hebban trhillerprijs en dat vond ik een erg goed boek. Ik schreef er dit stukje over. Daarna won in het (eerste en het) tweede deel, Alex B., en dat was ook weer reuze spannend. Hier schreef ik dit stukje over. Dus toen deel 3 verscheen vroeg ik die voor mijn verjaardag. En in de vakantie las ik dit laatste deel over Natan Z.

Het verhaal

Undercover journaliste Esmee onderzoekt de mysterieuze dood van een kind in een jeugdinstelling. Ze heeft echter geen idee dat Justitie de zaak al dertig jaar in de doofpot stopt en nerveus haar zoektocht in de gaten houdt. Zeker als aan het licht komt dat talloze gruwelijke gebeurtenissen allemaal terug te voeren zijn op één persoon… Tegelijkertijd jaagt seriemoordenaar Natan Z. opnieuw op Suus de Bruyn. Ondanks een nieuwe identiteit en een getuigenbeschermingsprogramma is haar gezin in groot gevaar. In een poging om zich van hem te ontdoen raakt ze verstrikt in een spel waarvan de pionnen in een ver verleden al zijn geplaatst. 

De schrijver

Arjan Alberts (1975) is schrijver en gevangenisdirecteur. Hij werkt sinds 2000 voor het ministerie van Justitie en Veiligheid en schrijft zijn boeken op persoonlijke titel. Alberts won twee keer de ThrillZone Juryprijs voor beste Nederlandstalige thriller. Anna V. is zijn derde boek over seriemoordenaar Natan Z.

Mening

Dit boek is het derde deel in deze serie, maar je zou het ook los kunnen lezen. Al denk ik dat het dan allemaal nogal ongeloofwaardig en heftig over komt. Ik heb de andere delen gelezen en vond het in het begin even te veel, maar het valt allemaal samen uiteindelijk.

De voorkant roept al vragen op, een leeg zwembad. De proloog is uit juni 1994 en is gruwelijk. Daar moet je wel tegen kunnen, want het boek is erg beeldend geschreven en je ziet alles voor je (ik dan in ieder geval, wat soms niet handig is).

Het verhaal speelt zich af in een week, van maandag t/m vrijdag en er gebeurt heel, heel veel.vanuit Reinier, Anna en Esmee lees je iedere keer een gedeelte. Esmee lijkt los te staan ban Reinier en Anna, maar dat is natuurlijk niet zo. In korte hoofdstukken spring je heen en weer tussen de karakters, maar o dat bij ieder hoofdstuk staat wie er aan het woord is, is dat niet zo’n probleem. Het zorgt voor vaart en spanning.

Ik kan echt niks zinnigs over het verhaal vertellen zonder iets te verraden, dus dat doe ik niet. Ik adviseer alle drie de delen op volgorde te lezen voor de meeste beleving. En die ratten de hele tijd…. Ieuw…

 

Boekinformatie

Titel: Anna V.

Auteur: Arjan Alberts

ISBN: 9789401616973

Uitgever: Xander Uitgevers

Verschijningsdatum: 10 juni 2022

Aantal pagina’s: 344

Prijs: € 20,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten